Extra

zondag 7 februari 2021


In de muur van de woonkamer naar de keuken heb ik een werkend dienluik gemaakt, aan de keukenkant komt nog een plankje onder het rampje zodat je makkelijker de koffiekopjes aan kan geven (of een martini natuurlijk). Als Doreen in haar luie stoel bij de open haard zit te relaxen kan eventueel de ingehuurde kok lekker op zijn werkplek blijven en intussen het drankje klaar maken.
Er komen nog handvaten aan het luik en ik twijfel of ik het hout zal schilderen; de houten geleiders zijn inmiddels wit geschilderd en een beetje kleur tussen al het wit mag ook wel.

Als je besluit de doorgang naar de eetkamer te verbreden heeft dat uiteraard consequenties voor de al gelegde vloer... daar moet ik nog wat repareren!

Alle wanden staan nog los aangezien er nog heel wat geschilderd moet worden.
Ook de houten basis waar alles op staat, die moet nog donkergrijs worden als ondergrond voor een deck.
Ik heb mahoniehouten latjes gekocht om een soort plankier te maken naar de voordeur. 
Misschien ook wel rond het hele huis, dat weet ik nog niet. Maar tot die tijd staan de wanden nog los.


Inmiddels heb ik de nieuwe wanden voor de eetkamer en keuken gezaagd, ramen opnieuw gemaakt, geschilderd, geschuurd, geschilderd en geschuurd. Vanmiddag ga ik weer verven.

Sommige vergissingen komen je duur te staan ;-)


Om de trap in de woonkamer te maken heb ik een mal gemaakt om de treden steeds op dezelfde afstand van elkaar te kunnen krijgen.
Dat werkte goed.

Ik heb een paar dikkere balkjes van balsa verzaagd tot een dunnere lat en daarna blokjes gezaagd.
Balsa is wel een zeer zacht houtsoort maar in een poppenhuis wordt niet echt vaak op de trap gelopen.


De eerste laagverf, de trap begint met één trede en dan een bochtje naar de rest van de trap.
Dit kostte me een hoop denk en rekenwerk maar het is gelukt.
In vergelijking tot het eerste poppenhuis heb ik nu wel geleerd dat het denk- en rekenwerk meer dan de helft van het werk is.
En dan gaat er nog zoveel fout! Het zal wel aan mijzelf liggen, bij het zesde bouwsel zal het misschien beter gaan...


Et voilá! De trap is klaar.

Om de treden recht ten opzichte van elkaar te krijgen had ik ook nog een truc: het plankier (rechtsonder) en de bovenste trede heb ik geplakt op het oog, daarna de trap stijf tegen een plaat hout gezet (te weten mijn zaaghulp) en daarna voorzichtig een voor een plakken.
Het moeilijkste was nog de zwarte dunne latjes tegen de voorkant van de tredes te plakken, maar het is gelukt.


Toen kwam het moeilijkste deel van vandaag: afplakken van de voorzijde. 
Ik heb exemplaren van ditzelfde huis gezien die een rode banen hadden, maar ook een blauwe.
Compromis: het wordt een donkergrijze, dezelfde kleur als de traptreden.



Het viel me niet mee maar het werkt wel;
de tape heeft geen verf doorgelaten.
Ik ga het nog een beetje bijwerken, maar de randen zijn best strak.
De rest van de voorkant wil ik een structuurverf geven.
Ik heb al een test gedaan.
Dat was zaagsel op uitgesmeerde lijm aanbrengen en daarna schilderen. Dat gaf geen leuk resultaat.
Ik ga nog een try-out doen met zand op lijm, maar dan moet ik eerst iemand vinden die wat zand voor me heeft. Iemand???

2 opmerkingen:

  1. Een langzame hobby, dat staat hier boven. Maar nu ga je als een raket! echt zo leuk om de foto's te zien en de tekst te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen