Extra

woensdag 13 januari 2021

Margot gaat doorrrrr

Het wordt wederom een huis "from scratch"

Ik zocht een nieuwe uitdaging en vond er eentje, twee dagen nadat ik vond dat het huis van Margot klaar was: een tekening in een oud Engels hobbyblad.

Het is in inch beschreven dus ik moest elke maat omrekenen naar centimeters, om er uiteindelijk achter te komen dat de maten niet klopte. De linkerkant, de keuken, is minder hoog dan de woonkamer maar het stuk tussen voordeur en keukenraam kan niet zo hoog zijn.

Ik had in ieder geval de grondmaat en van daaruit ga ik verder. Inmiddels heb ik nog wel wat foto's op internet gevonden. Ook een blog van een dame die hem op dit moment ook maakt. 

Intussen is het grote poppenhuis opzij geschoven, ik heb er eigenlijk geen plaats voor. Kopen iemand?




Dit is een oudje, de bouwtekening komt uit een boekje uit 1937, maar deze is vlak daarna gemaakt vermoed ik. Hij heeft ooit op een chinese site gestaan.
De kleuren zijn matig en het hout is nogal grof bewerkt. Wel leuk om het huisje op een andere manier te zien.

De rondingen worden nog een uitdaging...



Of deze, op internet vond ik een foto uit een boek, maar deze is ook al erg oud. Wel met frissere kleuren.
Het is ook langer, net als de tekening...
Ik denk dat ik mijn versie van het Art Deco huis flink ga aanpassen; de basis vind ik leuk maar de drie cirkels op het dak roepen om een klein rond kamertje met veel ramen.
Onderin links is de woonkamer met daarnaast de keuken. Ik heb ook gezien dat men aan de achterkant een deur of uitneembaar paneel maken.
Boven is de slaapkamer en er zou nog een badkamertje bij kunnen.




De eerste fase. Merendeels met de tafelzaagmachine gezaagd en deels met een figuurzaag.
Bij nader inzien zijn de ramen veel te groot, daar moet ik mee aan de slag.
Tussen het raam en de voordeur komen gekleurde strepen (of metselwerk) en dat moet ook een beetje lijnen.
De. kleuren moeten een beetje fris worden, ik ga veel wit gebruiken met waarschijnlijk één kleur.
Eerst maar zagen.



De begane grond, met de ramen kleiner gemaakt. Nog steeds fors maar beter in verhouding. 

De achterkant en de bodem van de woonkamer was ik opeens kwijt, terwijl ik zeker weet dat ik ze op maat gezaagd had... 
Nu blijkt dat ik ze waarschijnlijk gebruikt heb om andere zijdes te zagen. Ik heb ze dus gewoon weer verzaagd! Grmbl. 

Inmiddels nieuwe gemaakt.

De vloer hóórt gewoon zo te worden, maar dan zwart met witte tegels. Ik besloot tongspatels te zagen en deze om en om met houtnerf te leggen. Maarrrrr... ik kreeg ze met geen mogelijkheid recht en passend. Drie geprobeerd en weer losgetrokken. Het plan is nu een plaat karton te zoeken en dan met een pen met een metalen bolletje (De Ciceleerpen!) het effect te geven van een tegelvloer. Dan wordt de kleur egaal maar misschien verzin ik nog iets anders.





En eigenlijk loop ik nu vast door Corona en de lockdown, ik kan niet wachten tot de hobby- en houtwinkels weer lekker open zijn en weer een voorraad materialen te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten