Extra

zondag 2 augustus 2020

Een gesloten boek

Zo'n kastje stond vroeger bij oma Margot in de 'zondagkamer', de kamer waar wij zaten als het gezin op zondag koffie ging drinken bij oma en opa Rijswijk. Mijn zus en ik speelden met het kastje, het had iets magisch. Het kastje kon draaien, was van donker glanzend hout en erin stonden de mooie boeken. Wij kregen limonade, de volwassenen koffie. De kinderen mochten vaak als eerste uit de koektrommel kiezen; vaak lagen er roomboterkoekjes in en die met het roze geglazuurde laagje hadden mijn voorkeur. Toen we ouder waren mochten we op zolder spelen, daar stonden kisten met oude Libelle's, het weekblad voor de moderne vrouw, en hele stapels 'Het Beste', vol met interessante verhalen. Bij triviale vragen heb ik er nog steeds voordeel van deze ooit gelezen te hebben.
Dit setje heb ik van mijn vader 'georven', hij heeft het ooit eens ergens gevonden of gekregen, maar de boortjes waren veel te fijn voor mijn vaders stevige grote handen. Die handen heb ik ook 'georven', maar ik ben er iets handiger mee. Het is een serie handboortjes van 0,3 mm tot ongeveer 2,5 mm. De dunste boortjes zijn al gebroken, maar de meesten zijn nog zeer goed te gebruiken.
Van één balkje heb ik een mal gemaakt en daarna tot blarens toe 8 balkjes doorboord. Nog net geen RSI in de duimen en wijsvingers, maar ik deed het in meerdere etappen.
Hierna worden er grote houten kralen onder gelijmd als ware het wieltjes en uiteraard zal er een tutorial over het maken van miniatuurboeken maken worden opgezocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten