Extra

zondag 3 december 2017

Beginnersfout?

Met enthousiasme ben ik aan de ramen begonnen, of beter gezegd: verder gegaan. Ik had het keukenraam, trapraam en het zitkameraam al gemaakt. Dus nu de bovenraampjes en de ramen in de zijkanten. De benedenramen had ik al mee geschilderd, maar achteraf (altijd achteraf) bedacht ik me dat de houtkleur van de latjes eigenlijk veel mooier is. Ik heb besloten alle andere raampjes houtkleur te laten. En misschien aan de buitenzijde zo'n mooie boerengroen of -blauw.

De buitenzijde van het poppenhuis wordt zo: een raamwerkje van latten, die latjes dekken mooi de scheve zaagsneden af. Als het complete huis in elkaar zit zal ik er pas glas in zetten.

De binnenzijde wordt zo: een dunner latje mahoniekleur en een vensterbankje. Er wordt heel wat afgeschuurd om de hoeken netjes te laten passen... Ik heb ook al meerdere malen mijn wijsvingers in de secondenlijm gedoopt, mijn telefoon herkende mijn vingerafdruk niet meer.
Het snel vastlijmen gaat het beste met houtlijm en een druppeltje superglue. De superglue zorgt voor snelle hechting, de houtlijm kan daarna rustig uitharden. Zo heb je geen klemmen nodig. (Wel wijsvingers, die heb je vaak wel nodig.)

Zo, alle raamopeningen gezaagd, latjes in het gat in het hout, geschuurd, latjes aan de buitenkant en raamwerk met vensterbanken aan de binnenzijde. En toe zag ik het ineens... De trap was al redelijk aan de grote kant, het keukenblokje bleek toch wel wat fors (ga ik opnieuw maken), de tafel was eigenlijk wat hoog, maar de pootjes heb ik ingekort.
Maar de ramen in de keuken had ik op basis van het keukenblok gemaakt. En de maat van de andere ramen heb ik herleid van het keukenraam! Alle ramen zitten nu te hoog! Dankzij de superglue krijg ik de vensterbanken nooit meer los en kan de raamopeningen ook niet lager laten beginnen. Vanaf nu heet het poppenhuis dus: 'Huis Margot met de hoge ramen'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten