Extra

zondag 28 januari 2018

Het enige recht...

Tegeltjes maken... Een vak apart. Ik heb dunne kartonnen vellen geschilderd, twee maal, met acrylverf. De velletjes wilden graag kromtrekken, ik moest ze een beetje vastplakken met schilderstape.

En kleine tegels recht plakken (10x10 mm) valt niet mee. Ik wil geen voeg, dus sommige tegeltjes moesten weer bijgesneden worden om precies te passen. En eigenlijk zou matte verf mooier zijn geweest.

Gelukkig staat de schouw in een moeilijk te bekijken hoekje... Het is niet fantastisch geworden, maar gelukkig moet er nog een kookplek in, die komt later.

Dit idee had ik al eerder. De Piet Bruin keuken, gemaakt door Bruynzeel (vanaf 1938). Ik ben al twee personen tegengekomen die deze keuken vroeger in hun huis hadden staan, maar gesloopt en vervangen hebben.
Tegenwoordig worden ze weer gemaakt, aangepast aan de huidige tijd...

Het keukenblok wat ik eerder probeerde te maken bleek een slag te groot, deze (links) klopt wat beter bij 1:12.
Anders dat de originele keuken van Bruynzeel en mijn eerste opzetje maak ik de broodplank en het open vak niet onder de wasbak, maar aan de rechterkant. Dit vond ik beter uitkomen.

Alles twee keer in de Gesso, het spoelbakje vier keer.

De kleur Varengroen (Fern) leverde veel problemen op, ik kreeg en krijg de kleur niet goed. Het blijft een te felle groen, maar ik laat het zo. Na vier keer schilderen kreeg ik er genoeg van. ;-)

Zo, hij staat. Wat bijna niet zichtbaar is zijn de zwarte plinten onder het keukenblokje, misschien moeten die wat hoger worden. Ik heb nu wel ruimte om een kraan aan de muur te bevestigen en misschien een theedoekenrekje aan de linkerkant. Nu nog scharniertjes namaken, ik denk kleine spijkertjes in de rand van de 'deurtjes' te plakken, en een gaatje voor een afvoer in de spoelbak. En handgrepen, daar moet nog over nagedacht worden.

Van dichtbij. Zo is de kleur groen nog slechter...

Eerst maar weer eens opruimen, na elk projectje ligt mijn bureau weer vol met gereedschapjes, verf en houtsplintertjes.
Rommel!

1 opmerking:

  1. I think your tiles look great. :) The kitchen units are wonderful. I understand about the paint colour, I'm not great at mixing paint colours either. You may be sick of repainting it now but you will want to eventually if it's not the colour you imagined. It will bug you until you do it.. Sorry to say. :/

    BeantwoordenVerwijderen